فراخوان چهارمین جشنواره عکس “شیراز امروز”

 

 

جهان امروز جهان تعامل و دوست داشتن است برای تقویت ارتباط بین ملت ها و توسعه صلح و دوستی، گردشگری نقش محوری و اساسی دارد. شیراز بعنوان کلانشهری برخوردار از سابقه کهن مذهبی و تاریخی همواره بعنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری داخلی و خارجی به شمار می رود. از سوی دیگر سفر و سیاحت از منظر آموزه های دینی و قرآنی به عنوان عامل مهمی در رشد و توسعه جوامع انسانی مطرح شده است.این همه در کنار انتخاب شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام که هدف اصلی آن ایجاد اتحاد و همبستگی بین امت اسلامی از طریق آشنایی و شناخت بیشتر کشورهای مسلمان از آداب و رسوم یکدیگر است و نیز لزوم معرفی چهره زیبای اسلام و تاریخ و تمکدن غنی کشور های اسلامی به جهانیان دستمایه ای شد برای برپایی جشنواره بین المللی عکس “شیراز امروز”.

رئیس جشنواره: علیرضا پاک فطرت (شهردار شیراز)
دبیر جشنواره: هاشم مظاهری زاده (مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز)
دبیر اجرایی: اشکان پردل
دبیر علمی: امیر سبوکی
کارشناس دبیرخانه: علی اصغر صادقی، محمدرضا آقائی، وحید امیری
کارشناس امور بین الملل: یاسمین خلیقی

بخش اول: گردشگری و زیارت
عکسهایی از اماکن، فضاها و آئین های ملی و مذهبی تمام سرزمین های اسلامی که بتواند به معرفی و رونق گردشگری و جذب توریست بیانجامد و نیز پیام آور صلح و نمایانگر چهره مهر و زیبایی اسلام  در جهان امروز باشد، مد نظر کمیته داوران در این بخش خواهد بود.

بخش دوم: شهرنگار
توجه به فضای شهری شیراز امروز شامل ابنیه مدرن شهری، فضای سبز ونیز حضور مردم در فضاهای بانشاط شهری، همچنین فضاهای کسب و کار در این بخش به داوری گذاشته می شود.

بخش سوم: مهربانی اینجاست‌
با توجه به اهمیت اخلاق حسنه که ریشه در اعتقادات دینی و سیره عملی رسول اکرم (ص) دارد و در تاریخ و فرهنگ ایرانی نیز همواره مورد توجه قرار داشته، این بخش تمام جلوه های مرتبط با سبک زندگی اسلامی، آداب اجتماعی، فرهنگ شهروندی و هرآنچه تصویرگر جلوه هایی از رفتار صحیح و حسنه در این حوزه ها باشد و منحصرا با استفاده از تلفن همراه ثبت شده باشد را مد نظر قرار می دهد.
 

آیین نامه جشنواره:
  1. شرکت برای همگان  آزاد است.
  2. جشنواره جهت سهولت عکاسان غیرشیرازی در ارتباط بیشتر با موضوع بخش شهرنگار، در تاریخ 11لغایت 15 اردی بهشت سال 1396 جاری اقدام به برگزاری یک اردوی عکاسی می‌کند. عکاسان در این اردو به مدت 5 شب میهمان جشنواره هستند و تمامی هزینه‌های اقامت آن‌ها بر عهده جشنواره است. انتخاب عکاسان شرکت کننده در اردو با توجه به کارنامه‌ عکاسی شرکت کنندگان و به وسیله ارسال دعوتنامه از طرف این جشنواره صورت می پذیرد. عکاسان می بایست در زمان مقرر نسبت به ارسال رزومه عکاسی خود به رایانامه رسمی جشنواره به نشانی shiraz.emrooz.fes@gmail.com اقدام نمایند. دبیرخانه در انتخاب افراد دعوت شده به اردو و یا ارسال دعوت نامه به سایر عکاسان آزاد است
  3. در بخش شهرنگار عکاسی بصورت رقابتی بوده و کلیه عکاسان شرکت کننده اعم از شیرازی، ملی و بین المللی حاضر در اردو ملزم به ثبت اطلاعات شخصی و دوربین خود در نرم افزار جشنواره در زمان برگزاری اردو می باشند. دبیرخانه از پذیرش آثار خارج از ضوابط فوق از شرکت کنندگان معذور است..
  4. بخش گردشگری و زیارت برای کلیه شرکت کنندگان جشنواره در نظر گرفته شده است‌. تصاویر این بخش می بایست طی دو سال گذشته تهیه گردیده باشد.
  5. در بخش عکاسی با تلفن همراه آثار بر اساس نظر هیئت داوران و از بین آثاری که با هشتگ #shiraz_emrooz و با تگ شدن نشانی اینستاگرام جشنواره https://www.instagram.com/shiraz.emrooz/ در فضای اینستاگرام درج شده باشد انتخاب و داوری خواهد شد. لازم به ذکر است که تصاویر درج شده که تنها به وسیله تلفن همراه کاربران تهیه شده باشد مورد قبول بوده و کاربر ملزم به ارائه فایل اصلی اثر در صورت پذیرش به دبیرخانه می باشد. شرکت در این بخش برای کلیه کاربران آزاد است. لذا محدودیتی برای تعداد اثر ارسالی توسط عکاس در این بخش وجود ندارد و تعداد اثر آپلود شده در این بخش کاملا آزاد و نامحدود است. برای شرکت در بخش عکس های تلفن همراه، لطفا حساب کاربریتان در اینستاگرام، پابلیک (عمومی) باشد، چرا که مطابق قوانین اینستاگرام، عکس هایی که توسط حساب های پرایوت (خصوصی) بارگزاری و هشتگ می شوند، فقط برای خود آن کاربر قابل رویت است و ما امکان دیدن آن عکس را نداریم. لذا از پابلیک بودن حساب های کاربری تان در اینستاگرام اطمینان داشته باشید. و یا چنانچه قصد ندارید حساب فعلی اینستاگرام تان را پابلیک کنید، پیشنهاد می شود با افتتاح حساب کاربری جدید در اینستاگرام که مخصوص انتشار عکس های این جشنواره باشد، به یک حساب کاربری پابلیک دسترسی داشته باشید.
  6. عکاسان میبایست پس از ثبت نام اولیه، آثار خود را حداکثر تا ساعت 23:59 روز15 اردی بهشت 1396 در سایت رسمی جشنواره به نشانیfestivals.shiraz.ir بارگذاری نمایند و پذیرش آثاری که بعد از تاریخ اعلام شده ارسال گردد مقدور نمی باشد.
  7. هر عکاس می‌تواند حداکثر 7 اثر در هر بخش به صورت تک عکس (بجز در بخش مهربانی اینجاست) به دبیرخانه ارسال کند.
  8. در بخش های غیر موبایلی عکس‌های رنگی و مونوکروم باید به صورت یک فایلJpeg با حالت رنگی RGBکه اندازه ضلع بزرگ آن حداقل 1500 pixel باشد با نسبت (2به 3) یا (یک به یک)، ارسال شوند و Dpi عکس‌ها حداکثر 72 pixel باشد. کیفیت (Quality) عکس نیز در خروجی فتوشاپ از عدد ۱۰ کمتر نباشد. دبیرخانه جشنواره از پذیرش آثاری که بصورت پانوراما ارسال میگردد معذور است.
  9. دستکاری و ویرایش ساختاری در عکس‌ها مجاز نیست و عکاسان تنها می‌توانند در حد استانداردهای پذیرفته شده عکاسی مستند و فتوژورنالیسم اقدام به ویرایش و ادیت عکس‌ها بکنند. ویرایش عکس‌ها تنها در حدی که به اصالت تصویر خدشه وارد نکند مورد قبول است. هیچگونه ترفندی که جنبه مستند بودن عکس را مخدوش نماید مورد قبول نیست. اصلاح رنگ، کنتراست، تیرگی و روشنی، کراپ در عکس‌ها در حدی که اصالت عکس را تغییر ندهد قابل قبول است. تشخیص نهایی این مساله به عهده هیات داوران است
  10. انتظار می رود از ارسال عکس‌هایی که قبلا به جشنواره‌های داخلی و خارجی ارائه شده‌اند خودداری شود.
  11. پس از داوری در صورت راهیابی اثر، فایل اصلی عکس برای نمایشگاه و چاپ در کتاب باید ارائه شود، بدیهی است عدم تحویل فایل اصلی، منجر به حذف عکس از جشنواره می‌شود.
  12. به تمامی عکاسانی که آثارشان بعد از داوری به نمایشگاه راه پیدا کنند، کتاب جشنواره، حق تالیف (بجز آثار برگزیده) و گواهی شرکت تعلق خواهد گرفت.
  13. آثار راه یافته به نمایشگاه در خرداد 1396 به نمایش در خواهد آمد. بدیهیست امکان تغییر تعداد آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه و کتاب جشنواره با توجه به محدودیت های فضای نمایشگاهی وجود دارد و انتخاب آثار نمایشگاه بر عهده دبیرخانه جشنواره می باشد. لازم به ذکر است تصاویر بخش مهربانی اینجاست به دلیل محدودیت های چاپی بصورت کلاژ در یک تصویر واحد در نمایشگاه به معرض دید گذاشته می شود
  14. در طول برگزاری جشنواره نشست های آموزشی برگزار می شود.
  15. رای هیات داوران قطعی است و هیچگونه اعتراضی پذیرفته نیست و تصمیم گیری در مورد مسایل پیش بینی نشده بر عهده برگزار کننده است.
  16. ارسال اثر به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره می باشد و شرکت کننده در جشنواره به عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می‌شود و مسئولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده جشنواره خارج است.مسئولیت حقوقی-کیفری و مدنی ناشی از هرگونه کپی برداری توسط عکاس بر عهده وی می باشد.

گاه شمار جشنواره:

اعلام فراخوان: 15 اسفند ماه 1395
ارسال سابقه عکاسان جهت شرکت در اردوی عکاسی: 13 لغایت 23 فروردین ماه 1396
اعلام نتایج شرکت کنندگان در اردو: 28 فروردین ماه
اردوی عکاسی: 11 لغایت 15 اردی بهشت ماه 1396
آخرین مهلت ارسال: 15 اردی بهشت ماه 1396
شروع مراحل داوری: 19 اردی بهشت 1396
آئین نکوداشت برگزیدگان: 22 اردی بهشت 1396
افتتاح نمایشگاه: دوم خرداد 1396
پایان کار نمایشگاه: 5 خرداد

برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *