برگزاری نمایشگاه عکس های تاریخی دوره قاجار در دانشگاه تهران

همزمان با هفته کتاب، “نمایشگاه عکس های تاریخی دوره قاجار” در تاریخ 20 لغایت 24 آبان ماه 96 در محل کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد طبقه همکف، برگزار می گردد.

 در این نمایشگاه که به همت بخش نسخ خطی کتابخانه برپا شده یکصد و نوزده قطعه عکس و دو آلبوم عکس به نمایش در آمده است. قطع عکس‌های به نمایش درآمده از ابعاد 8*5 سانتیمتر تا 30*50 سانتیمتر متغیر است. از جمله عکاسانی که آثارشان در این نمایشگاه ارائه شده است می‌توان به آنتوان سِوریوگین، عبدالله قاجار، محمدحسن قاجار و حشمت الممالک اشاره کرد که همگی از عکاسان دربار قاجار بوده‌اند و امضای آنها بر روی حاشیه‌ی عکس‌ها مشهود است. همچنین عکسی از شعاع السلطنه (شاهزاده‌ی قاجار) با امضای فلیکس نادار(عکاس مشهور فرانسوی قرن نوزدهم) در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

در کنار عکس‌ها و آلبوم‌ها، دو کتاب کهن‌چاپ نیز که از اولین کتاب‌های حوزه‌ی عکاسی در ایران به شمار می‌رود، ارایه شده است: کتاب رساله‌ی عکسیه‌ی حشریه تألیف محمد بن علی مشکوه‌الملک که به همت میرزا محمدخان پیش‌خدمت در سال1307قمری با چاپ سنگی منتشر شده و نیز کتاب علم عکاسی جدید نوشته‌ی کارنیک خان دالکیجیان که در مطبعه‌ی فاروس تهران با حروف سربی به چاپ رسیده است. نمایش فیلم‌ها و تصاویری درباره‌ی تاریخ عکس و عکاسی در ایران نیز بخش دیگری از این رویداد است.

این نمایشگاه از بیستم آبان تا یکم آذر ماه، از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 18، پذیرای علاقه‌مندان است.

لیست عکسهایی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *