داستان های کاغذی

پایان نامه عکاسی کارشناسی ارشد
پروژه نظری : عکاسی و ادبیات(بررسی تأثیرات متقابل عکاسی و ادبیات داستانی بریکدیگر با نگاهی به داستان­های کوتاه معاصر ایرانی با تأکید بر آثار ابراهیم گلستان و هوشنگ گلشیری)،معصومه آقایی؛ استاد راهنمای نظری: مهران مهاجر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، شهریورماه1392

چكيده

پژوهش پیش رو به بررسی رابطه میان عکاسی و ادبیات داستانی، به طور خاص داستان کوتاه می­ پردازد. همچنین در نگاهی اجمالی رابطه عکاسی را با ادبیات در معنای عام تر(متن و زبان نوشتار ) بررسی و دسته بندی می­کند.

هدف این پژوهش یافتن نشانه­ هایی از عکاسی در ادبیات داستانی و شناخت تاثیرات عکاسی بر عناصر داستان کوتاه است. بدین منظور مسیر رشد و تحول عکاسی و ادبیات داستانی در سه دوره رئالیسم، مدرنیسم و پسامدرنیسم  پیگیری شده و با مقایسه نظریه­ های ادبی و عکاسی مرتبط با این سه دوره شباهت­ها و تاثیرات مشترک میان عکاسی و داستان کوتاه شناسایی شده است. بر مبنای نکات به دست آمده از این مقایسه خوانش جدیدی از آثار دو نویسنده معاصر ایرانی (ابراهیم گلستان و هوشنگ گلشیری) ارائه شده و به ویژگی­های عکاسي­ گونه در این آثار اشاره شده است.

نتیجه نهایی حاکی از آن است که ویژگی­های عکاسی(مانند: واقع نمایی عکس، تصویر لحظه ­ای ، تداعی گری عکس) به صورت کلی در شکل گیری و توسعه سبک­های ادبی معاصر خود (رئالیسم، مدرنیسم و پست مدرنیسم) و نیز داستان کوتاه، نقش داشته­ است و به صورت جزیی­تر در عناصر داستانی ظاهر شده و در شکل گیری داستان­هایی در قالب این سبک­ها سهیم بوده است.

عکاسی در پیدایش سبک­های جدیدِ داستان نویسیِ ایران، نقش پررنگی ندارد چراکه این سبک­ها در ایران تحت تاثیر آشنایی نویسندگان ایرانی با سبک­های جهانی شکل گرفت. اگرچه ویژگی­های عکاسي­ گونه کم و بیش در عناصر داستانی برخی داستان­های ایرانی وجود دارد، اما به صورت جریانی قوی و پیوسته و یا ویژگی سبکیِ منحصر به یک نویسنده خاص قابل شناسایی نیست.

واژه­ هاي كليدي: داستان­ کوتاه، واقع نمایی عکس، تصویر لحظه­ ای ، تداعی­ گری عکس، عناصر داستان، روایت

پروژه عملی : داستان­های کاغذی،معصومه آقایی؛استاد راهنمای عملی:مهرداد نجم آبادی
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، شهریور1392

 

گزارش پروژه عملي

داستان­های کاغذی یادبودی هستند از صفحات کاغذی کتاب، با کلماتی که در پسِ هرکدامشان داستان­هایی نهان است. کلماتی که در چند سال أخیر بسیار شنیده­ ام، دغدغه­ ام بوده و گاه زندگی­ ام را تغییر داده است. معنی­ شان را در لابه­ لای صفحه­ های فرهنگ لغت می­ جویم، و می­ اندیشم که این تَن کاغذی، به ­زودی جایش را به صفحاتی نورانی، در محیطِ مجازی خواهد داد. کتاب­های کاغذی در عصر دیجیتال رفتنی ­اند. می­ خواهم پرتره­ای داشته باشم به یادگار، از تَن کاغذی کتاب و کلماتی که هریک داستانی از جامعه­ ی امروز ایران به ذهن می­ آورند.

شیوه انجام کار

کلمات عکاسی شده در این مجموعه از فرهنگ دهخدا انتخاب شده است. لنز دوربین را در میان صفحه نیمه باز ( و گاهی باز) کتاب قرار داده­ام و با لنز ماکرو ، از فاصله نزدیک و با عمق میدان کم، از کلمه مورد نظر عکاسی کرده­ ام؛ تا با بازی وضوح و عدم وضوح، بر کلمه مورد نظرم تأکید کنم . با توجه به تصور ذهنی­ ام از هر کلمه و مصداق­های آن، سعی کرده­ ام در پس زمینه، از رنگ مناسب با حال و هوای عکس در ذهنم استفاده کنم. عکس­ها  در کادرهای مربع، به ابعاد 30×30 سانتی­متر و به صورت مجموعه­ های 2تایی،  3تایی و یک مجموعه 9تایی ارائه شده­ اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *