نمایشگاه عکس “احضار”

 

کانون عکس دانشگاه سوره با همکاری موسسه هنری فرهنگی هنری هنرنمای آبان برگزار می کند.

تعداد ۳۳ عکس در ابعاد ۲۰×۲۵ سانتیمتر از پروژه احضار شامل یک مجموعه عکس از سارا شاه محمدی و دو مجموعه عکس از میثم شریف میرانی است.

این نمایشگاه عکس الهام گرفته از کتاب اتاق روشن رولان بارت است.

در بخشی از بیانیه نمایشگاه آمده است:
عکس احیاء و بازگرداندن آن چیزی که به واسطه زمان فاصله از میان رفته نیست، بلکه اثبات این است که آنچه می بینیم واقعا وجود داشته است در حقیقت عکاسی تا اندازه ای با احیای مرده مرتبط است. آگاهی ما لوزما در مسیر نوستالژیک خاطره نمی رود بلکه هرعکس موجود در دنیا در مسیر قطعیت می رود ماهیت عکاس تصدیق همان چیزی است که بازنمایی می کند. عکس امری مشابه جهان نیست چیزی که بازنمایی می کند جعلی است، هیچ چیزی نمی تواند عکس را از شبیه بودن بازدارد عکس را رونوشتی از واقعیت در نظر نمی گیرند بلکه انتشاری از واقعیت گذشته به شمار می آورند.
عکس بدون آینده است درعکس هیچ گونه به بعد رفتنی وجود ندارد همین دلیل دردناک و مالیخولیای آن است، عکس نه تنها ذاتا یک خاطره نیست بلکه عملا جلوی خاطره را هم می گیرد و به سرعت به یک ضد خاطره تبدیل می شود. عکس به گونه ای مبهم یک شی است و کسانی که در آن ظاهر می شوند مطمئنا ولی صرفا بخاطر شباهت شان با آدمیان و بدون هیچ قصدمندی خاص در حکم اشخاص اند. آنچه عکس تا ابد بازتولیدش می کند تنها یک مرتبه رخ داده است عکس به لحاظ مکانیکی چیزی را تکرار می کند که به لحاظ وجودی قابل تکرار نیست اگر چیزی یا کسی وجود نداشته باشد عکس هم وجود ندارد، عکاسی را گرفتار بی نظمی و درهم ریختگی گسترده اشیاء و موضوعات می کند هر قدر هم یک عکس چیزهایی را در اختیار دید ما قرار دهد و به هر شیوه ای عمل کند باز همواره نادیدنی است عکس آن چیزی نیست که ما می بینیم عکاسی با گذشته در گیر است از نظر فاکنر زمان گذشته هرگز از میان نمی رود همیشه حاظر است مشغله دائمی ذهن است اما هیچ گذشته ای ندارد گذشته نیت و ذهنیت عکاس است، عکس با مرگ عجین است.
رولان بارت – اتاق روشن

 

 

افتتاحيه:شنبه 7 اردیبهشت از ساعت 14 الی 18

اختتامیه:سه شنبه 10 اردیبهشت

زمان بازدید:هر روزه از ساعت 9 الی 16

مکان: تهران، خیابان آزادی، بین خیابان خوش و آذربایجان، دانشگاه سوره، نگارخانه آیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *