خانه

پایان نامه عکاسی کارشناسی ارشد
پایان نامه نظری: بررسی خلاقیت در عکاسی دوران قاجار ،سهیلا شمس‌اللهی؛ استاد راهنمای نظری: دکتر رضا شیخ، استاد مشاور: آقای مهرداد نجم‌آبادی
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، شهریور   1390

چكيده:

پژوهش پيش روي به بررسي خلاقيت در عكس‌هاي دوره‌ي قاجار، در قالب قطعه‌نويسي مي‌پردازد، و نيز نگاهي گذرا  به نحوه‌ي خوانش عكس تاريخي در ايران و قطعه نويسي هاي موجود در باب عكس هاي جهاني- منتشر شده به زبان فارسي- وعكس هاي ايراني خواهد داشت. همچنين بررسي خلاقيت و ارائه ي تعاريف مربوط به آن در حوزه هاي گوناگون،بخش ديگري از تحقيق فوق است. مسئله‌ي اصلي مورد بررسي در اين تحقيق بحث خلاقيت است.در واقع، ارائه ي تعاريف موجود از خلاقيت و تطبيق آن با عكاسي قاجار هدف اين پژوهش مي باشد. اينكه در آغاز تاريخ عكاسي ايران (دوران قاجار) آيا مي‌توان آثاري را يافت كه واجد اين ويژگي خلاقيت باشند؟ و اين آثار را بر اساس چه ويژگي‌هايي مي‌توان به خلاقيت نسبت داد؟در نتيجه ي نهايي عنوان مي‌شود كه با توجه به عكس هاي مشاهده شده و بررسي هاي صورت يافته،عكس هاي متمايز دوران قاجار را نمي توان با حكمي قطعي خلاقانه خواند. اكثر تحقيقات انجام گرفته بر عكس‌هاي دوران قاجار رويكردي تاريخي دارند.در برخي، عكس تاريخي به عنوان سندي معتبر جهت پژوهش هاي تاريخي استفاده شده و در برخي ديگر، عكس تاريخي به واسطه ي بررسي اجتماعي،اجتماعي- تاريخي وگاه شمارانه ي تاريخ عكاسي معرفي شده است. از اين‌رو وجود تحقيقي با اساس تمركز بر عكس و ويژگي هاي دروني آن، با تكيه بر ذات پديده ي عكاسي كم شمار است. بخش‌هاي تحليلي پايان‌نامه با كمك تحقيقات كتابخانه‌اي تأليف شده است. بخش قطعه‌نويسي با توجه به گذشت تقريبي يك قرن و نيم از ثبت عكس‌ها نيازمند تحقيقات تاريخي بوده و تحقيقات مزبور در لا‌به‌لاي قطعه‌نويسي‌ها گنجانده شده است. با توجه به بررسي و مشاهده ي بيش از هجده هزار عكس از دوران قاجار،بيست تصوير متمايز با ساير آثار هم دوران خود برگزيده شده و با زبان قطعه نويسي بررسي خواهند شد؛نوعي از بررسي كه منجر به معرفي عوامل منتسب كننده ي عكس به “خلاقيت” و تفكيك آن از “تفاوت” مي‌گردد. تفاوت‌ها و خلاقيت هايي  كه در حوزه‌ي بصري و گاه معنايي رخ داده‌اند. پژوهش فوق، با بهره‌گيري از  قطعه‌نويسي، براي عكس‌هاي ايراني و به زبان فارسي و با تحليل عوامل خلاقانه و متمايز كننده، در قالب مجموعه‌اي منسجم براي نخستين بار صورت پذيرفته است و با رويكردي ادبي وگاه زيبايي‌شناختي بر پايه‌هاي تاريخي مي‌تواند مورد توجه علاقه‌مندان به عكاسي و دانشجويان اين رشته قرار گيرد.

كليد واژه  ها: عكس تاريخي، عكاسي قاجار، خلاقيت، قطعه نويسي، تمايز

پروژه عملی: خانه، سهیلا شمس‌اللهی؛ استاد راهنمای عملی: مهران مهاجر، پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، شهریور   1390

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *