پرتره‌نگاری دانشجویانِ دختر هنر

پایان‌نامه عکاسی کارشناسی ارشد
عنوان رساله نظری: بررسی پرتره‌نگاری نوین به‌مثابه‌ی رویکردی اجتماعی به آثار رینکه دایکسترا، کتی گرانان و چارلز فرجر، هومن خسروی عراقی‌نژاد؛ استاد راهنمای نظری: پروین طاعی، استاد مشاور: رهام شیراز
دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تیرماه 1395

چکیده
با توجه به قابلیت‌های امروزه‌ی رسانه‌ی عکاسی و آنچه که بیشتر به‌واسطه‌ی دیجیتالی شدن تقویت شده، عکاس پرتره‌ی امروز را می‌توان از این منظر هم مورد بررسی قرار داد که او به‌جای پرداختن به شخصیتِ موضوعِ خود، شخصیت تازه‌ای را سامان می‌دهد که به‌نوعی حکایت از ارتقای سطح ذهنیت عکاس در مواجهه با پرتره‌نگاری امروز و درک درست جایگاه امروزه‌ی رسانه‌ی عکس دارد. در این پژوهش، تاریخ پرتره‌نگاری از ابتدا مورد بررسی قرار گرفته است، اولین بررسی‌های قابلیت رسانه با جولیا مارگارت کامرون پژوهش شده و سپس با ماتیو برادی و بررسی عکاسی مردم‌نگاری بسط داده می‌شود. سپس با مطالعه‌ی آثار «آگوست ساندر»، «دایان آربوس»، «ریچارد آودان»، مسیر رشد و قوام ذهنیت در پرتره بررسی می‌شود.
در نهایت با بررسی آثار و سبک عکاسانی چون «رینکه دایکسترا»، «کتی گرانان»، «چارلز فرجر» به تاریخ معاصر عکاسی پرتره می‌رسد. نتیجه‌ی حاصل از این تحقیق یافتن ارتباط بین پرتره‌نگاران معاصر مورد پژوهش و اخلاف آن‌ها چون «آگوست ساندر» و «دایان آربوس» است و این‌که چگونه این مسیر در دوره‌های مختلف زمانی طی شده و باعث قوام این نوع رویکرد در پرتره‌نگاری تا به امروز شده است.
واژه‌های كلیدی: عکاسی، پرتره، دیجیتالی کردن، شخصیت‌پردازی، ذهنیت‌گرایی.

عنوان پروژه عملی: پرتره‌نگاری دانشجویانِ دختر هنر، هومن خسروی عراقی‌نژاد؛ استاد راهنمای عملی: پروین طاعی

دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تیرماه 1395

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *