کارگاه ” نگاهی به عکاسی امروزایران” در فرهنگسرای ارسباران

 

 

نشست کارگاهی یک روزه” نگاهی  به عکاسی امروزایران”پنج شنبه 25 آذر با حضور مهران مهاجر منتقدهنری، عکاس، مترجم، زبان‌شناس و فرهنگ‌نویس در فرهنگ سرای ارسباران برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، مهران مهاجر ابتدا  با اشاره به مفهوم عکاسی هنری در فضای نمایشگاهی خاطر نشان کرد: برای بیان عکاسی هنری امروز ایران باید به عکاسی دیروز نگاه شود و درباره  وضعیت عکاسی در سال 1842 که به قول او دوربین به ایران پرتاب شد صحبت کرد . آن زمان که فضای فرهنگی اجتماعی غرب در حال مدرنیته بود وارد ایران نشد اما با علاقه ناصرالدین شاه این ابزار وارد ایران شد و کم کم هنرمندانی را به سمت خود کشید .
مهاجر در ادامه صحبت هایش تاکید کرد : نمونه های قابل تامل و بررسی از شیوه عکاسی مستند، هنری و پرتره در آن دوران، توسط ناصرالدین شاه و دیگران به ثبت رسید. شیوه های متعدد عکاسی در دوران های بعد گسترش یافت و ازحیثیت هنری وارد فضاهای نمایشگاهی شد.
مهران مهاجر افزود : با آنکه در دهه های 30 و 40 شاهد خلق پرتره هایی از دکتر هادی شفائیه  و دیگر هنرمندان بودیم  اما هیچگاه عکاسی هنری به عنوان یک جریان مطرح نشد. یکی از عکاسان مطرح در آن دوران احمد عالی است که تا به امروز شاهد خلق آثار بی نظیر عکاسی از وی هستیم .
  در دوران انقلاب و پس از آن دوربین عکاسی به چشم شهروند ایرانی تبدیل شد  و برای ثبت و نشر شور انقلابی به کار گرفته شد تا جایی که هنرمندان عکاس به برپایی نمایشگاه های خیابانی از آثار خود پرداختند. همچنین در دوران جنگ نیز رسانه عکاسی به صورت ویژه  برای ثبت و انعکاس وقایع بکاررفت. پس از انقلاب رشته عکاسی در دانشگاه ها به عنوان رشته مستقل مطرح و طی سال های 64 و 65 نمایشگاه هایی نیز برگزار شد. اسال 72 و 73 کارشناسی ارشد رشته عکاسی در دانشگاه ها مطرح و عکاسی هم نشین رشته های هنری دیگر نظیرگرافیک نقاشی معماری شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *