فراخوان ششمین جشنواره عکس «بیرجند در قاب ایران»

 افق کرانمند قاب دوربین، کاشف ژرفای مغفول مانده هستی است. ژرفایی که همیشه در چشم‌اندازهای بی‌پهنا و بی‌کرانگی قاب چشم‌های ما پنهان می‌ماند. اینک بار دیگر و در «ششمین دوره جشنواره ملی عکس بیرجند در قاب ایران» وقت آن است که دستان هنرمند خود را به کار گرفته و ما را به تماشای ژرفای زیباترین پاره‌های هستی ببرید: بیرجند، این شهر رسته از کرانه‌ی کویر، بی‌شک، با گزینش و قاب پردازی و نگاه هنرمندانه‌ی شما بیشتر و بهتر و دقیق‌تر در چشم دوست دارانش خواهد نشست.

   سازمان رفاهی تفریحی شهرداری بیرجند با هدف به تصویرکشیدن واقعیت امروز شهر بیرجند ششمین دوره جشنواره بیرجند در قاب ایران را در قالب یک گردهمایی بزرگ عکاسی از ۲۵ اردیبهشت ماه تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۹۶ برگزار می‌کند. در این مدت شرکت‌کنندگان در جشنواره در بیرجند میهمان برگزارکننده بوده و ضمن عکاسی در شهر و شرکت در کارگاه‌های آموزشی، داوری جشنواره نیز در پایان اردو صورت گرفته و طی مراسمی جوایز اهدا خواهند شد.

رئیس ستاد جشنواره: همایون شاکری
دبیر جشنواره: رضا خالدی

محورهای موضوعی جشنواره:

۱- بخش یک :مناظر شهری
   
در این بخش عکس‌هایی مورد نظر است که موضوعات زیر را به تصویر کشیده باشد: بافت معماری (جدید و قدیم)، مناظر و چشم‌اندازهای شهری، میادین، بازارها، کوچه‌ها و خیابان‌ها، مکان‌های زیارتی و توریستی، حضور مردم در شهر، و تمامی نشانه‌ها و نمادهایی که مربوط به بیرجند بوده و مستقیم یا غیرمستقیم بیرجند را معرفی می‌کنند.

۲- بخش دو: کارت پستال‌های شهری
   در این بخش عکس‌هایی مورد نظر است که موضوعات زیر را به تصویر کشیده باشد: پروژه‌های زیباسازی و عمرانی شهرداری، المان‌های شهری، زیباسازی پارک‌ها و میادین شهری، جاذبه‌های گردشگری شهر، اماکن مذهبی، تاریخی، اقدامات و دست آوردهای اخیر شهرداری را به تصویر بکشد.

۳- بخش سوم انتخابات:(صرفاً تلفن همراه)
   عکاسی (رنگی و سیاه و سفید) از همه‌ی موارد مرتبط به برگزاری انتخابات در شهر بیرجند: شامل تمامی عکس هایی که به صورت مستند و بی‌واسطه جریان شور و اشتیاق مردم را در صحنه انتخابات بیرجند به تصویر کشد، به شرط آن که با دوربین تلفن همراه ثبت شده باشند و صرفا از طریق ایجاد هشتگ در محیط اینستاگرام به داوری راه پیدا می‌کنند.

مقررات:
۱- همه‌ی عکاسان آماتور و حرفه‌ای از سراسر ایران حق شرکت در جشنواره را دارند.
۲- به‌منظور ارتقاء کیفیت عکس‌های ارسالی برای جشنواره، یک اردو برای عکاسان هم استانی و دیگر شهرها به‌طور هم‌زمان که مایل به حضور در جشنواره هستند برگزار خواهد شد. همزمان با این اردوها کارگاه‌های آموزشی تخصصی نیز با حضور اساتید به‌صورت رایگان برگزار می‌شود. کلیه شرکت‌کنندگان در این اردوها به مدت پنج روز در بیرجند میهمان برگزارکننده بوده و در این مدت هزینه اقامت آنان توسط سازمان رفاهی تفریحی شهرداری بیرجند پرداخت خواهد شد. برای شرکت در این اردوها و حضور در کارگاه‌های آموزشی علاقه‌مندان می‌بایست از طریق سایت جشنواره ثبت نام کنند.
۳- علاقه‌مندان برای شرکت در اردوها باید رزومه سه سال اخیر به انضمام ۱ قطعه عکس پرسنلی با حجم حداکثر ۱۰۰ کیلوبایت را فایل زیپ برای دبیرخانه ارسال کنند.
۴- کسانی که برای حضور در این اردوها دعوت می‌شوند موظفند در جشنواره شرکت کنند. گفتنی است نام سایت جشنواره به‌زودی بر روی سایت عکاسی اعلام می‌شود. همچنین اطلاعات مربوط به اردوها در اردیبهشت‌ماه ۹۶ بروی همین سایت منتشر خواهد شد.
۵- عکس‌های ارسالی می‌بایست در سال ۹۶ در محدوده شهر بیرجند گرفته شده باشند.
۶- نگاه مستند به شهر بیرجند هدف و روش اصلی این جشنواره است. لذا عکس‌های دستکاری‌شده به شکلی که خاصیت مستند بودن عکس مخدوش گردد پذیرفته نمی‌شود.
۷- هر عکاس می‌تواند حداکثر شانزده عکس برای بخش‌های مناظر شهری و کارت پستال ارسال کند. این شانزده عکس می‌توانند در یک بخش، یا هردو بخش ارسال شود. در هرحال مجموع عکس‌های دو بخش روی هم نباید از شانزده قطعه تجاوز کند.
۷ – آثار ارسالی می‌توانند رنگی یا سیاه‌وسفید باشند.
۸ – آثار باید فقط به صورت فایل اصلی و در اندازه ضلع بزرگ حداکثر ۴۵ سانتیمتر روی سی دی یا دی وی دی ارسال شوند و نیازی به ارسال پرینت یا نسخه چاپ شده نیست.
۹- شرکت‌کننده با ارسال آثار خود اعلام می‌کند که عکس‌های ارسالی متعلق به اوست و مسئولیت اخلاقی و حقوقی ناشی از این امر به عهده فرستنده آثار است و مسئولیتی از این بابت متوجه برگزارکننده نیست. اما در صورت وقوع چنین امری هرگونه عنوان، جایزه و امتیازی که به ارسال‌کننده تعلق گرفته باشد از وی پس گرفته خواهد شد.
۱۰- حق استفاده از آثار پذیرفته شده برای برگزارکننده جهت امور نمایشگاهی، تبلیغاتی و انتشاراتی با رعایت حقوق معنوی عکاس حق اثر محفوظ است.
۱۱- ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است.
۱۲- تصمیم در موارد پیش بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.

جوایز در بخش مناظر شهری:
– نفر اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۴ میلیون ریال
– نفردوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۲ میلیون ریال
– نفرسوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال

جوایز در بخش کارت پستال:
– نفر اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۴ میلیون ریال
– نفردوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۲ میلیون ریال
– نفرسوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال

– جوایز در بخش کارت پستال «بخش استانی»:
– نفر اول:تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال
– نفردوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۸ میلیون ریال
– نفرسوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۶ میلیون ریال

جوایز در بخش موبایلی:
 مبلغ یک میلیون ریال حق التالیف به هر تک عکس پذیرفته شده اهدا می‌شود.

تقدیر دبیرجشنواره:
لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال

تقدیر ریاست جشنواره:
لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال

هیأت داوران:
– بخش مستند:
 ساعد نیک ذات، مهرداد افسری، بهنام صدیقی
– بخش ویژه شهرداری: افشین شاهرودی، دکتر محمد علی بیدختی، رضا خالدی
– بخش موبایلی: ساعد نیک ذات، دکتر محمد علی بیدختی، بهنام صدیقی

تقویم جشنواره:
– پذیرش عکاسان مدعو: ۲۵ اردیبهشت ۹۶
– عکاسی در سطح شهر: ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت ۹۶
– آخرین مهلت ارسال آثار: پایان ساعت اداری ۲۸ اردیبهشت ۹۶
– داوری و انتخاب آثار: ۲۹ اردیبهشت ۹۶
– اختتامیه و اهدای جوایز: ۳۰ اردیبهشت96

منبع: سایت عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *