“نسبت بدنمندی عکاس با خلق اثر عکاسی از منظر موریس مرلو-پونتی” در دانشگاه آزاد

 

انجمن علمی عکاسی دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز برگزار می کند:

نشست “نسبت بدنمندی عکاس با خلق اثر عکاسی از منظر موریس مرلو-پونتی”
سخنران : بامداد امین زاده

بامداد امین زاده درباره این نشست می گوید:

از ابتدای ابداع عکاسی آراء گوناگونی در باب نسبت میان بدن رسانه عکاسی مطرح شده است که غالباً در آن بدن به مثابه موضوع عکاسی است. گرچه این آرا به زوایای مهم و اساسی در علم عکاسی می پردازد اما کمتر تحلیلی به نقش بدن عکاس در خلق تصویر از عکاسانه اشاره دارد. هدف من در این نشست بررسی نقش بدن عکاس در مواجهه با جهان و خلق تصویر است. بدین منظور با عبور از تحلیل‌هایی که بدن را بسان ابژه در میان سایر ابژه ها می داند  می‌کوشم از دریچه ای نو به رسانه عکاسی بپردازم تا نوری بر پشت صحنه رسانه عکاسی تابیده شود.

 برای نیل به این هدف آموزش های موریس مرلو-پونتی پدیدارشناس فرانسوی را بهترین راهکار یافتنم زیرا مرلو-پونتی ادراک جهان را از منظر سوبژکتیویته بدنمند تبیین می کند.

 این مفهوم بدین معنا است که انسان از لحظه حضور در جهان به واسطه بدنش و قابلیت‌های آن جهان را ادراک می کند این نگرش به جهان و بدن و تعمیم آن به رسانه عکاسی سبب می‌شود خوانش جدیدی از ارتباط میان عکاس و عکس شکل گیرد.

 زیرا در این رابطه عکاس صرفا ابژه منفک از جهان نیست بلکه خود در رابطه ای پویا با جهان قرار دارد. مرلو-پونتی علاوه بر ارائه نظریه در باب ادراک بدنمند خوانش های مهمی را از آثار هنرمندانی همچون سزان، کله و غیره انجام می دهد. در این نشست با استعانت از مفهوم ادراک بدنمند و خوانش های مرلو-پونتی از آثار هنرمندان کوشیده‌ام نشان دهم که بدن صرفا موضوع عکاسی نیست بلکه بدن عکاس خود نقش اساسی در خلق تصویر عکاسانه دارد.

زمان : یکشنبه 8 اردیبهشت 98
ساعت 14:00 الی 16:00
دانشکده هنر ساختمان ولایت 6 طبقه منفی یک
نشانی : سوهانک ، میدان قائم ، خیابان خندان ، خیابان سلمان ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
دسترسی از ایستگاه قائم – خط سه مترو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *