انتـظار

پایان نامه عکاسی کارشناسی ارشد
پروژه نظری :شناسایی، دسته­ بندی و فهرست­ نگاری عکس­های موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی (دوره قاجار) با رویکرد بررسی اطلاعات تاریخی مربوط به عکس­ ها (اشخاص، مکان­ ها، عکاس، عناوین­ عکس) و آسیب­ شناسی آثار، مینا بخشی­ حصار؛ استاد راهنمای نظری: دکتر محمد ستاری
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، شهریورماه 92

چكيده

فهرست­ نگاری و ارائه اطلاعات دقیق پژوهشی آثار موجـود در مراکز هنـری امری است که هر مرکز و موزه ­ای انجام می­ دهد. امری که در برخی مراکز و گنجینه­ های نگهداری عکس (یا آثار هنری) ایران به درستی انجام نشده است.

یکی از مراکز نگهداری عکس­های دوره قاجار مرکز اسناد آستان قدس رضوی است. در این پژوهش سعی شده خلاء عدم وجود اطلاعات دقیق فهرست­ نگاری با رویکردی تاریخی و آسیب­ شناسی این مرکز براساس فهرست­ نگاری ویژه­ ای مرتفع شود.

در این فهرست­ نگاری علاوه بر شناسایی و دسته­ بندی عکس ها، کاربرگه­ های جامع خاصی با اسلوبی استاندارد، طراحی و اطلاعاتی نظیر شناسایی خط نوشته­ ها، پوشاک، تزیینات، سبک، تکنیک، اماکن و نیز آسیب­های وارده به عکس همانند پارگی، پوسیدگی، جداشدگی و دیگر آسیب­های ممکن، شناسایی و عنوان شده است. در نهایت اطلاعات به شکل منظمی دسته­ بندی شده تا ضمن تسهیل و سرعت در امر پژوهشی مجموعه عکس آستان قدس رضوی، میزان خطای پژوهشگران را نیز کاهش دهد.

 

کلید واژه­ ها: عکس­های دوره قاجار، مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رویکرد تاریخی، آسیب­ شناسی، فهرست نگاری، کاربرگه.

پروژه عملی : انتـظار، مینا بخشی­ حصار؛ استاد راهنمای عملی: مهرداد نجم آبادی
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، شهریورماه 92

 گزارش پروژه عملي

انتظار

مفهوم انتظار بسیار وابسته­ ی مفهوم دیگری بنام “تنهایی” است. مُنتظر کسی است که جایی را در زندگی خود خالی گذاشته یا خالی می بیند و در انتظارِ واقعه یا آدمی است که آن جای خالی را پُر کند و بسته به وسعتِ خالی مانده­ ی زندگی ­اش، به انتظار می­ نشیند. همین نشستن که معمولا بعد از انتظار می ­آید، تکلیفِ منتظر را مشخص می­ کند. چنان که او در بیشترِ موارد فردی تنهاست و در تنهایی خود به انتظار می نشیند. نشستن و منفعل بودن شاید در ذاتِ منتظر باشد. چرا که تا آنجا که نگارنده می­ داند، پسوندی که برای انتظار بکار می­ رود در زبان فارسی، نشستن است.

به همین دلایل گفته شده در بالا، در این مجموعه، جایی که مفهوم انتظار در آن بهتر به نمایش در می ­آید، کافه است. جایی برای نشستن و مشاهده­ ی آدم ها. همچنین نگاه “منتظر” که چشم به راه است شکلی تعیین­ کننده در این مجموعه دارد. او رفت و آمد و نشستن و برخاستن آدم ها را می­ پاید، گاهی خسته می ­شود و نگاهش را روی میز کافه می ­اندازد و یا کتاب می­ خواند (کاری که شاید غیر منفعل ترین نوع انتظار است) آدم­ های حاضر در کافه هم هرکدام به کارِ خود مشغول اند. رنگ غالب در فضای کافه هم قرمز است که ایستایی و بی حرکتی سوژه ها را ملتهب می ­کند هر آن انتظار می رود که یکی از حاضرین در عکس از جای خود بلند شود و از کادر خارج شود.

اما در این مجموعه سعی نشده که نتیجه ­ی انتظار به نمایش در آید. بلکه تلاش بر این بوده که فضای انتظار نمایش داده شود. در هیچ کدام از قاب­ ها نشانه ­ای از نتیجه ­ی انتظار دیده نمی­ شود و بلکه در عکس ­های متعدد سردیِ منتظر بودن در کافه ­ای با رنگ­ های گرم به نمایش در آمده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *