انتشار کتاب عکس «نقوش آهنی»

 

   کتاب عکس‌های حمید اسکندری و مصطفی حمیدی با عنوان «نقوش آهنی؛ نگاهی به درهای آهنی و نرده پنجره‌های شهر تهران» توسط موسسه فرهنگی پژوهشی نشر نظر منتشر شد.

مصطفی حمیدی در بخشی از مقدمه‌ی این کتاب می‌نویسد: «آنچه که مورد نظر من و موضوع این مجموعه است جزئی مهم از ساختار یک بنا یعنی درب ورودی و نرده‌هایی است که به عنوان حفاظ روی پنجره‌ها و لبه بالکن‌ها تعبیه می‌شده است. 

   همانطور که در این مجموعه می‌بینیم تنوع این نقوش بسیار است و هرکدام با ذوق و نگاهی خاص و متفاوت طراحی شده – که می‌توان گفت تقریباً بی‌نظیر و متعلق به تهران است. نقوش کاملا مدرن و نوگرایانه است. مدرن نه به این معنا که تقلیدی صرف از نمونه‌های غربی آن باشد بلکه از این جهت که بسیار متفاوت از ساختار معمول در دوره قبل از خود است ولی نه آنچنان که گذشته در آن گم شده باشد. 

  در بیشتر این نقوش به راحتی می‌توانیم ردپایی از خطوط ایرانی-اسلیمی پیدا کنیم و در آن تعدادی هم که فاقد این ارتباط هستند می‌توان خلق نقوشی را دید که در مدرن‌ترین طرح‌ها و آثار هنری غربی در‌‌‌ همان دوره دیده می‌شد و این به معنای عملی متحورانه اما با قاعده است، چرا که در هر دو صورت این طرح‌ها تناسبی کامل با ساختار بنا داشته است.» 

   علی کرمانیان نیز درباره‌ی این مجموعه نوشته است: «مجموعه‌ای که پیش رو دارید، ثبت بخش کوچکی از جزئیات این گنجینه معماری در شهر تهران است که متاسفانه با سرعت فراوان رو به نابودی و محو شدن از چهره شهر ماست. نرده‌های خانه‌های قدیم تهران، گواهی بر نگاه خلاقانه معماران مدرن اولیه در تهران است.

   این نرده‌ها به وضوح، چیره‌گی طراحان آن وقت را در خلق هندسه‌های مدرن با استفاده از پیشینه‌های هندسه ایرانی و اروپایی نشان می‌دهند و صد البته زبردستی استادان سازنده آن‌ها، صنعتگرانی که هنر را با مهارت فراوان به عرصه وجود آوردند، کاملاً مشهود است.»

علاقه‌مندان می‌توانند هم‌اکنون این کتاب را که در ۱۲۰ صفحه گلاسه و با قیمت ۴۲ هزار تومان به چاپ رسیده‌است، از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

منبع: سایت عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *