“از یاد رفتگان”

رانیا متار
گردآوری و ترجمه : فائزه فیروزی

 

پسری هم سن ‌و سال پسر من است.

او نیز عاشق فوتبال است و با دوستانش در کوچه‌ای بازی می‌کند که سر تا سرش در حصار پیچش لوله‌های آب است…

کوچه‌ای که آنجا خلا نور هویداست و پسرکی با تنها دمپایی کهنهٔ پلاستیکی خود و در حالیکه در دست راستش تکه ای ذغال است، به توپ ضربه میزند و با همین تفریح می‌کند..

در کوچه‌ای دیگر،زوج پیر  غمگینی کنار هم نشسته اند…

در اردوگاهی دیگر،مردی کفش زیبای براقی با پیرهن تمیز اتو کشیده  پوشیده است..

دختر جوانی همچون روح میان  نور قدم میزند در حالیکه چشمانش برقی از امید به رهایی دارد در اما زوج پیر کوچه پشتی‌،سالهاست که در اردوگاه اسیرند و میدانند که دخترک نیز جز اسیران آینده است…!!

از آنجایی که کودکی  من در میان جنگ داخلی‌ لبنان سپری شد،بسیاری از مناطق لبنان در ذهن من یک منطقه ممنوعه بود.سالها بعد و در بازگشت به لبنان به مناطقی بر خوردم که تا پیش از آن فقط در خبرها از آنها شنیده بودم،مناطقی از قبیل :شتیلا،اردوگاه پناهندگان فلسطینی که کمتر از ۱۰ دقیقه با جایی‌ که من در آنجا بزرگ شده بودم،فاصله داشت..!

من از دیدن وضعیت اسفناک مردمی که در نزدیکی‌ بیروت،شهری تمیز و زیبا،زندگی‌ خود را می‌ساختند،شوکه شده بودم و چند سال بعد از تعداد بیشماری از انبوه پناهندگان اردوگاه‌های کشور عکاسی کردم.

این تصاویر قصد به تصویر کشیدن زندگی‌ بشریت را در این انبوه پناهندگان فلسطینی داشت.

این عکس‌ها سندی بر لحظات زندگی‌ آنها،شرایط هر روزه آنها،بازی‌ کردن،کار کردن و گفتگو‌های آنها و واسطه ایی  برای کشاندن سمت نگاه بشر به سوی مردمان از یاد رفته‌ای است که به دنبال خانهٔ مادری خود هستند…

امروزه حدود ۳۶۰۰۰۰ پناهندهٔ فلسطینی در ۱۲ اردوگاه شهر و در شرایط رقت بار زندگی‌ میکنند.

بیشتر این پناهندگان  به دلیل ترس دولت از نفوذ آنان در جامعه،از بیشتر مشاغل آنجا محرومند و مجبورند برای دسترسی‌ به خدمات بهداشتی،تحصیلی‌ و نیاز‌های اولیه بر سازمان هایی دیگر مانند UNRWA تکیه کنند.

متاسفانه با رشد جمعیت و افزایش میزان زاد و ولد،وضیعت معیشتی انها در این سالها بدتر شده است.

با وجود این تصاویر غم افزا،من در میان این مردم گرمی‌ و صمیمیتی را حس کردم که گویی در وجودشان الهام شده است،درون دل مردمی که در جدال برای زنده نگاه داشتن ریشه و فرهنگ خود هستند و نسل به نسل با تمام ظرفیت باور نکردنی‌شان در تطابق با شرایط و ساختن بهترین‌ها از امکانات محدود اردوگاه در جدال با زندگی‌ اند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *