رونمایی از کتاب «گذر امروزی در طهران دیروزی»

 

آیین رونمایی از کتاب عکس‌های عبدالرضا فرودی با عنوان «گذر امروزی در طهران دیروزی»، روز جمعه ۲۲ بهمن‌ماه ۹۵ در کافه ایدما برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در ۲۰۴ صفحه‌ گلاسه مات و تمام رنگی با قیمت ۳۵ هزار تومان توسط نشر شورآفرین منتشر شده، هم‌اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

مجموعه حاضر تصاویری از آثار بجا مانده از تهران دهه چهل و پنجاه در تهران امروزی است. این تصاویر طی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ در تهران عکاسی شده‌اند و از کل مجموعه تصاویر عکاسی شده، منتخب حاضر به چاپ رسیده است. امید است تصاویر خانه ها، مغازه ها، کوی و برزن و وسایل قدیمی آن دوران بتواند حال و هوای تهران نه چندان دور را برای بیننده زنده کند و همچنین به تصویر کشاننده تصویر تهران چند دهه پیش برای نسل امروز و نسل‌های آتی باشد.

عبدالرضا فرودی در بخشی از مقدمه‌ی این کتاب می‌نویسد: «به جرأت می‌توان توسعه تهران را به پایتخت شدن آن نسبت داد و با گذری در تاریخ عهد قجر می توان افزون شدن چشمگیر جمعیت تهران را در دهه‌های متمادی مشاهده کرد. ضمناً با توجه به تمایل شاهان، مخصوصاً ناصرالدین شاه به برقراری ارتباط با غرب و سفر به کشورهای دیگر و در مقابل ورود مستشاران و اتباع خارجی به ایران، تغییرات سیاسی و فرهنگی این شهر رو به افزایش گذاشت.

 نگاهی که این مجموعه به دهه چهل و پنجاه تهران دارد، از این حیث است که میتوان مشاهده کرد که این دو دهه به نوعی ارتباط دهنده دو فضای کاملاً متفاوت زندگی سنتی و ساده اوایل قرن حاضر با زندگی مدرن امروزی است. البته باید توجه داشت که این تغییرات و دگرگونی‌ها نه فقط در تهران، بلکه در بسیاری از شهرهای ایران و همینطور در بسیاری از نقاط دیگر دنیا اتفاق افتاده است، ولی این مجموعه سعی داشته که فضای این دو دهه را در پایتخت به تصویر بکشد.

نکته حائز اهمیت دیگر در مورد این مجموعه، تفاوت این مجموعه عکس با دیگر مجموعه عکس‌های تهران قدیم است، با این دیدگاه که این عکس‌ها از وسایل، ادوات و مکان‌هایی تهیه شده است که هنوز در تهران امروز باقیمانده‌اند و با نگاهی دقیق‌تر می‌توان آنها را در لا‌به‌لای این شهر پر‌هیاهوی تغییر شکل یافته پیدا کرد.»

گفتنی است این مجموعه در مقیاس کوچکتر با تعداد ۶۰ عکس در قالب نمایشگاه عکسی با همین عنوان، در شهریور ماه ۱۳۸۸ در موزه عکسخانه شهر برگزار شده بود.

علاقه‌مندان برای حضور در آیین رونمایی از این کتاب می‌توانند روز جمعه ۲۲ بهمن‌ماه ۹۵، ساعت ۱۷ به کافه ایدما به‌نشانی تهران، خیابان شهید قندی (پالیزی)، نبش کوچه نهم مراجعه کنند.

منبع سایت عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *