پدران سوئدی در خانه هنرمندان

نمایشگاه عکس‌های “یوهان بِومان” با عنوان “پدران سوئدی” به کوشش انستیتو فرهنگ سوئد و بخش فرهنگی سفارت سوئد و با همکاری خانه هنرمدان ایران در محل این خانه برپا شده است.

“هلنا سونگلند” سفیر کشور سوئد در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: کشور سوئد از جمله کشورهایی است که برای گسترش فرهنگ و هنر خود در سراسر جهان فعالیت می‌کند و از سال 2003 نیز فعالیت فرهنگی و هنری خود را در ایران آغاز کرده  و بخشی از این فعالیت‌ها شامل حضور در نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران، شرکت گروه‌های موسیقی در جشنواره بین‌المللی فجر، برپایی نمایشگاه‌های نقاشی، هفته فرهنگی کشورهای اسکاندیناوی در ایران بوده است که این فعالیت‌ها مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

او افزود: خوشحال هستم که همزمان با آغاز سال شمسی شاهد برپایی نمایشگاه “پدران سوئدی” در خانه هنرمندان ایران هستم و در هفته آینده نیز گروه کر آوازی یکی از معتبرترین دانشگاه سوئد در فرهنگسرای نیاوران کنسرت خواهند داشت.

سفیر کشور سوئد در ادامه با اشاره به موضوع نمایشگاه “پدران سوئدی” گفت: در سال 1974 از سوی دولت سوئد موضوع مرخصی پدران پس تولد فرزندانشان مطرح و به مرحله اجرا رسید و از آن زمان تاکنون فعالیت‌های متعددی در این زمینه صورت گرفته است و با وجود حمایت دولت از پدرانی که صاحب فرزند شده اند تاکنون تنها 25 درصد از پدران سوئدی از این پاداش دولت استفاده می‌کنند، امیدوارم به زودی این آمار تغییر کند.

او ادامه داد: با توجه به تجربه خوبی که کشور سوئد برای اجرای این طرح  دارد و هر روز شاهد اثرات سودمند آن بر روی نظام خانواده در سوئد هستیم؛ به عنوان کشوری که برای آن آرامش خانواده و کودکان دارای اهمیت قائل است، تصمیم گرفتیم که این موضوع  را در سراسر جهان مطرح کنیم و برای فرهنگ سازی آن تلاش کنیم و یکی از اقداماتی که در این عرصه انجام دادیم برپایی نمایشگاه عکس پدران سوئدی در کشورهای مختلف جهان است.

“هلنا سونگلند” با اشاره به نمایشگاه عکس پدران سوئدی گفت: “یوهان بومان” یکی از عکاسان جوان و خوش آتیه سوئدی است که پروژه عکس پدران سوئدی را در اقصی نقاط جهان به نمایش گذاشته است و عکس‌های این مجموعه در قالب کتاب نیز منتشر شده است و این عکس‌ها در عرصه بین‌المللی تاثیر عمیقی نیز از خود به جای گذاشته است.

او افزود: “یوهان بومان” 25 عکس از این مجموعه را انتخاب کرده است و این عکس‌ها را در کشورهای مختلفی به نمایش گذاشته است و خوشحالم که امروز این 25 عکس در ایران نیز به نمایش گذاشته شده‌اند تا به نوعی تجربه تصویری پدران سوئدی با ایرانی‌ها در میان گذاشته شود.

به گفته “هلنا سونگلند” عکس‌های این نمایشگاه بر روی پدرانی تمرکز دارد که ماندن در خانه با کودک خود را به مدت شش ماه انتخاب کرده‌اند و تمام این عکس بدون هیچ دخالت و تغییری در خانه پدران سوئدی در حالی که مشغول نگهداری فرزندانشان بوده‌اند گرفته شده‌اند.

“آسیه مزینانی” معاون هنری خانه هنرمندان ایران درباره فعالیت‌های  بین المللی خانه هنرمندان ایران و همکاری با سایر کشورها گفت: سال‌هاست که فعالیت فرهنگی با سایر کشورها در برنامه کاری خانه هنرمندان ایران قرار گرفته است و سال گذشته نیز تفاهم نامه همکاری با سفارت‌های فرانسه و سوئد امضا کرده‌ایم و این تفاهم نامه‌ها دربرگیرنده برنامه‌هایی شامل برپایی نمایشگاه، برپایی هفته فرهنگی و هفته فیلم بوده است. در واقع قصد داریم با این همکاری‌ها تجربیات دو ملت را از راه هنر با هم درمیان بگذاریم.

او درباره چرایی برپایی نمایشگاه عکس پدران سوئدی در خانه هنرمندان ایران گفت: پدران سوئدی از جمله نمایشگاه‌هایی است که در جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در فضای مجازی نیز تعدادی از عکس‌های این مجموعه بارها بارها رد و بدل شده‌اند. با توجه به حق کپی رایت این مجموعه تنها تعدادی از عکس‌های نمایشگاه در ایران دیده شده بود، پس از این که طرح برپایی این نمایشگاه از سوی سفارت سوئد در ایران مطرح شد با توجه به اقبال این نمایشگاه تصمیم گرفتیم که در خانه هنرمندان ایران میزبان این مجموعه دیدنی باشیم.

او در بخش پایانی سخنان خود گفت: همکاری ما در بخش تجسمی با سایر کشور تنها به برپایی نمایشگاه خلاصه نخواهد شد و امیدواریم که به زودی بتوانیم همزمان با برپایی هر نمایشگاه بین‌المللی شاهد حضور خالق یا خالقان آثار نمایشگاه هم باشیم و در کنار آن کارگاه‌های آموزشی نیز برای انتقال تجربیات هنرمندان خارجی به هنرمندان ایرانی برگزار کنیم و شرایطی را برای برپایی نمایشگاه هنرمندان ایرانی در کشورهایی که با  آنها قرارداد همکاری منعقد کرده‌ایم، فراهم کنیم.

در ادامه “هریستو پولنداکف” سفیر بلغارستان در ایران نیز گفت: کشور بلغارستان از جمله کشورهای قانون مدار در دنیا به شمار می‌رود که خانواده برای دولت از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو طرح مرخصی پدران پس تولد فرزند در این کشور سال‌هاست که اجرا می‌شود و هر پدر بلغاری این امکان را دارد که پس از تولد فرزندش تا سه سال در خانه بماند و از کودکش مراقبت کند. دو سال مرخصی با حقوق و یک سال بدون حقوق.

او در ادامه با ابراز خرسندی از اجرای این طرح در ایران گفت: ایران کشور جوانی است و در ایران برخی از خانواده‌ها فرزندان متعددی دارند و یک مادر گاه برای نگهداری کودکان با مشکلاتی مواجه می‌شود، اجرا شدن این طرح کمک می‌کند که از خانواده پشیبانی شود و زمانی که خانواده‌ها در امنیت روانی و آرامش به سر ببرند از مشکلات جامعه به تبع کاسته خواهد شد.

پروژه “پدران سوئدی” اثر یوهان بِومان تاکنون در بسیاری از کشورهای دنیا به نمایش درآمده است.

یوهان بِومان متولد 1982 سوئد است. از عکاسان برجسته سوئد تاکنون جوایز گوناگونی را از آن خود کرده است که از جمله می‌توان به جایزه جهانی عکس‌های خبری، جایزه جهانی عکس سال، جایزه انجمن ملی عکاسان خبری، جایزه عکاسی یونیسف و.. اشاره کرد.

این عکاس پیشتر در گفت وگویی هدف از خلق این مجموعه را این چنین عنوان کرده است:”من با استفاده از پرتره پدرانی که با فرزندان خود در موقعیت‌های روزانه قرار می‌گیرند و همچنین گفت وگو با این پدران تلاش کرده‌ام به نوعی توجه را معطوف به پدرانی کنم که با ارتباط با فرزندان و خانواده را بر کار و حرفه خود ترجیح داده‌اند.”

او با اشاره به تجربه شخصی خود در دوران مراقبت از فرزندش عنوان کرده: “در طول مدت مرخصی پدری خودم برای کسب اطلاعات در مورد فرزند پروری از منظر یک پدر مشکل داشتم و از طریق گفت وگو با پدرانی که این دوره را پشت سر گذاشته بودم توانستم به تجربیات خوبی دست پیدا کنم و با ثبت عکس‌هایی از تجربیات سایر پدران در واقع قصد دارم که نگاه سایر پدران را نیز به این موضوع معطوف کنم که آنها نیز به عنوان پدر و یا به عنوان یک شریک زندگی فکر کنند. تصور می‌کنم این گام مهمی است برای رسیدن  به جامعه‌ای برابر.”

نمایشگاه عکس‌های یوهان بِومان تا 25 فروردین در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.
منبع: هنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *