پایان نامه عکاسی کارشناسی
باغ های تهران،زهرا شیرجنگ؛ استاد راهنما:مهرداد نجم آبادی
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران،شهریور 1395
چکیده
این نوشته گزارشی در جهت تبیین چگونگی شکلگیری مجموعه عکسهای پروژهی پایانی مقطع کارشناسی عکاسی است که به عکاسی از باغهای تهران، باغهایی که به دلیل توسعه اراضی شهری از بین رفته اند یا در حال نابودی هستند، اختصاص دارد. ایده ی اولیه ی عکسها در گارکاه 6 عکاسی با راهنمایی آقای مهاجر شکل و جنبه ی استنادی مکان با استفاده از عکسها مورد توجه قرار گرفت (نمونه ی عکسها در پیوست موجود است) و در ادامه ی روند عکاسی جنبه ی انتزاعی کار بر استنادی آن پیشی گرفت. در این راستا در بخش اول «مکان نگاری جدید» در زیبایی شناسی عکاسی منظره را اجمالاً توضیح میدهم. سپس در بخش دوم نوشته با توجه به تغییر رویکرد پروژه ی عکاسی به طور مختصر به انتزاع در عکاسی اشاره میکنم و نهایتاً در بخش پایانی پروژه ی عکاسانه ی خود را شرح میدهم و به تبیین شیوه ی کار و روند شکل گیری آن میپردازم.
گزارش کار عملی
ایده ی اولیه ی پروژه ی حاضر در راستای یکی از تمرینات مشق عکاسی در کارگاه 6 باراهنمایی آقای مهاجر شکل گرفت. تهران، کلانشهری است که روز به روز بزرگتر، شلوغتر و ناهمگون تر میشود. عکسهایی که میبینید تلاشی است برای ثبت باغهایی که در میان انبوه برج و باروهای این شهر در امان مانده اند. برای عکاسی این مجموعه سعی کرده ام باغهایی را پیدا کنم که در پس زمینه ی آن بافت شهری نمایان باشد. در عکسهای اولیه تأکید عمده بر وجهه ی اسنادی مجموعه بود لوکیشنها عمدتاً از میان باغهای غرب تهران انتخاب شدند و من با الهام از عکس های طبیعت فرید لندر تلاش کردم بافتی در هم تنیده از باغ و شهر را نمایش دهم. در ادامه ی روند مشق عکاسانانه به پیشنهاد آقای نجم آبادی با نزدیک شدن به درختان و استفاده از فلاش مفهوم «باغ» را در حد بافت در عکسهایم کاهش دادم. در عکسهای پیش رو فرم نقش بیشتری در شکل گیری مجموعه ایفا میکند. و اهمیت مکان به طور خاص از بین رفته است. اما تلاش کرده ام با وجود حذف المان های مستند نگارانه، رسالت موضوع که رشد بی رویه ی شهر نشینی میباشد را حفظ کنم. ایده آل من برای ارائه ی نهایی عکسها چاپ آنها روی کاغذ ترانسپرنت و نمایش با استفاده از لایت باکس و نورپردازی موضعی بود که متأسفانه میسر نشد.
واژگان کلیدی: عکاسی ، باغ ، شهر