اولین جشنواره ملی عکاسی «ماسار» در دانشگاه تهران

نشست خبری اولین جشنواره ملی عکاسی «ماسار» با حضور دكتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی و دكتر زارع چاهوكی مدیركل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران یکشنبه 21 آبان 1396در تالار امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد.

«ماسار» نام چشمه‌ای در روستای قهرود  شهرستان کاشان است. کلیت این جشنواره بر اساس بوم‌گردی پایدار است.

در ابتدای این نشست، دكتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به نسل جدید دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های نسل جدید، اجتماع‌محور هستند و سر از لاک خود بیرون آورده‌اند و به این که در جامعه چه می‌گذرد حساس شده‌اند. خوشحالیم که در دانشگاه تهران به طور جدی مسئله اجتماع‌محوری مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: یکی از مسائل مهمی که امروز ایران و جامعه جهانی را به خود مشغول کرده بحث محیط زیست و حفظ میراث فرهنگی است. شاید اگر چند دهه قبل، از محیط زیست سخن می‌گفتیم و یا دم از مراقبت از بناهای تاریخی می‌زدیم، کمی بحث تفننی به‌نظر می‌رسید. اما امروز دیگر این امر تفننی نیست و بسیار جدی و حیاتی به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به بحران بی‌آبی در کشور گفت: امروز با بحران بی‌آبی روبه‌رو هستیم. کارشناسان معتقدند که این مسئله به بی‌توجهی چند نسل قبلی در استفاده درست از ذخایر آب برمی‌گردد. چرا ما امروز به اینجا رسیده‌ایم؟ چون کار نکرده‌ایم، چون دانشگاهیان ما روی این مسئله کار جدی نکرده‌اند و هشدار جدی نداده‌اند. متاسفانه دانشگاه‌های ما در چند دهه گذشته به مسائل مهم اجتماعی کمتر توجه داشته‌اند.

وی با اشاره به پاسخگو نبودن مسئولان در چند دهه اخیر، تاکید کرد: کسانی که امروز درباره مسائل زیست محیطی و میراث فرهنگی گله و شکایت می‌کنند، خودشان در گذشته مسئول بوده‌اند و در این روند نقش داشته‌اند. هیچ کس در این مملکت انگار خودش را طرف صحبت نمی‌داند و معلوم نیست چه کسی طرف انتقاد است. همه در جایگاه منتقد قرار می‌گیرند. همان مسئولان سال‌های گذشته، امروز خودشان منتقد هستند.

دكتر سرسنگی ادامه داد: بحث میراث فرهنگی بسیار مهم است. در همین تهران چندین خانه تاریخی تخریب شد و روی خاکستر این خانه‌های تاریخی، پاساژها و برج‌های سر به فلک کشیده ساخته شد. همین خانه‌های تاریخی اگر در کشورهای دیگر بود، حتما بسیار آن را پاس می‌داشتند. ما از نظر فرهنگی ملتی هستیم که قدر گذشته خودمان را آنچنان که باید نمی‌دانیم. بچه‌های ما وقتی به دنیا می‌آیند باید بدانند که عقبه و تمدن دارند. باید بدانند که فرهنگی بزرگ پشتشان هست. تمام دنیا در حال تاریخ‌سازی برای خود هستند ما تاریخی را كه داریم می‌سوزانیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری جشنواره ملی عکاسی «ماسار»، گفت: خوشحالم که امروز جشنواره‌ای داریم که با استفاده از ابزار هنر به مسئله مهم محیط زیست و میراث فرهنگی می‌پردازند. عکس در دنیای امروز، هنری عمومی شده و همه آن را می‌شناسند. مردم در طول روز با حضور در شبکه‌های اجتماعی چندین عکس می‌بینند و یا عكس ثبت می‌كنند و با این هنر آشنا هستند.

او ادامه داد: کسانی که میراث فرهنگی را فقط از زاویه گردشگری و پول درآوردن می‌بینند، اشتباه می‌کنند. البته اگر با میراث فرهنگی درست برخورد شود، درآمد مالی هم دارد. میراث فرهنگی در یک کشور کارکردش فقط پول درآوردن نیست. این میراث باید حفظ شود چون امانتی برای نسل‌های آینده و بشریت هستند.

مجید سرسنگی درباره حمایت معاونت فرهنگی دانشگاه تهران از برنامه‌های دانشجویی، گفت: چندی پیش همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان را داشتیم و امروز هم جشنواره ملی ماسار را داریم که توسط خود دانشجویان برگزار می‌شود. ما به جای این‌که خودمان این برنامه‌ها را برگزار کنیم، معتقدیم که این برنامه‌ها را باید دانشجویان برگزار کنند و ما فقط در شکل حامی ظاهر شویم.

او ادامه داد: برای این‌که دانشجویان دانشگاه تهران برای کارهای فرهنگی تشویق شوند، طرح‌های ویژه را مطرح کرده‌ایم. این طرح‌ها یا در سطح کل دانشگاه تهران یا در سطح ملی و یا در سطح بین‌المللی برگزار می‌شوند. ما هم از نظر مالی و هم از زوایای دیگر از طرح‌های ویژه حمایت می‌کنیم.  از ابتدای سال تحصیلی جدید تاکنون دو طرح ویژه دانشگاه را عملی کرده‌ایم و امیدواریم در ماه‌های باقی مانده از سال هم بتوانیم طرح‌های دیگری را عملی کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به هفته كتاب و كتاب‌خوانی، اضافه كرد: همزمان با این هفته نمایشگاه کتابی را برای دانشجویان برگزار کرده‌ایم که دانشجویان می‌توانند کتاب‌های تخصصی و عمومی را تا 30 درصد تخفیف تهیه كنند. تفاهمی را با باغ کتاب تهران انجام داده‌ایم که از این به بعد دانشجویان دانشگاه تهران بتوانند از 70 تا 100 درصد تخفیف برای استفاده از امکانات باغ کتاب تهران استفاده کنند. همچنین به‌زودی تورهای رایگانی را برای دانشجویان خواهیم گذاشت تا بتوانند از باغ کتاب تهران بازدید داشته باشند.

در ادامه این نشست، امین مختاری دبیر کانون هنر و زیست بوم دانشگاه تهران، گفت: این کانون را زمستان سال گذشته تاسیس کردیم و اسفند سال گذشته فراخوان جشنواره ماسار منتشر شد. تلاش داریم که با زبان هنر از میراث فرهنگی و زیست بوم ایران حفاظت کنیم. در کانون هنر و زیست بوم نشست‌های آزاد چاره‌اندیشی نیز داریم و قرار است از مسئولان برای حضور در این نشست‌ها استفاده کنیم.

مسعود مکاری دبیر جشنواره «ماسار» در بخش دیگری از این نشست، گفت:  «ماسار» نام چشمه‌ای در روستای قهرود  شهرستان کاشان است. کلیت جشنواره بر اساس بوم‌گردی پایدار است. چهار بخش در این جشنواره تعریف شده است: طبیعت، میراث تاریخی و فرهنگی، نوروز و بخش ویژه روستای قهرود.

او ادامه داد: 3527 اثر در بخش‌های مختلف برای جشنواره ارسال شده است. این تعداد اثر از نزدیک به 420 دهستان بوده است. شرکت‌کنندگان ما در این جشنواره از 30 استان بوده‌اند. در مجموع 952 نفر برای ما عکس ارسال کرده‌اند و 84 اثر به مرحله نمایشگاهی را پیدا كردند.

گفتنی است، داوری این جشنواره را سیف اله صمدیان، دكتر مجتبی آقایی و هدیه تهرانی بر عهده داشته‌اند.

در پایان این نشست از پوستر جشنواره «ماسار» رونمایی شد. همچنین دكتر مجید سرسنگی با حضور در نگارخانه دانشجو دانشگاه تهران، نمایشگاه عکس‌های این جشنواره افتتاح شد. اختتامیه جشنواره ملی عكاسی ماسار، 30 آبان 1396 ساعت 17 در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

منبع سایت معاونت فرهنگی دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *