رویین پاکباز در جلد دوم دایرةالمعارف هنر دربارهی عکاسی اینگونه نوشته است:
«ابداع عکاسی زاییدهی اشتیاق دیرینهی انسان به بازنمایی واقعنمایانه بود. اختراعی که برای بورژوازی نوپا، بهعنوان دستگاهی برای شناخت عینی و تسلط بر جهان و تثبیت هویت عمل میکرد. رابطهی عکاسی با هنر از ابتدا پیچیده بود. در اواخر سدهی هجدهم اغلب نقاشان عکس را بهمثابهی پیشطرحی دقیق برای تسریع خلق آثارشان پذیرفتند. سرعت، سهولت و ارزانی عکاسی، چهرهنگاری مینیاتوری را از رواج انداخت و باعث گسترش موضوعی آثار هنری شد. ویژگیهای صوری و بیانی عکاسی بر هنرهای دیگر تأثیر گذاشت: امپرسیونیستها از کیفیات بصری عکسهای فوری، فوتوریستها از عکاسی پیدرپی مایبریج و انتزاعگرایان از عکسهای هوایی بهره بردند. دادائیستها و سوررئالیستها در آثارشان مستقیماً از عکس استفاده میکردند. در نیمهی دوم سدهی بیستم، عکاسی نقشی محوری در صحنهی هنر معاصر بازی کرد. هنرمندان پاپآرت هم اهمیت خاصی برای این رسانه قائل بودند؛ از طرفی فتورئالیستها دقت عکاسی در بازنمایی را به پرسش کشیدند. عکس به همراه زبان نقشی اساسی در هنر کانسپچوال بازی کرد و وظیفهی مستندسازی لندآرت و پرفورمنس را بهعهده گرفت.»
در این شمارهی چشمک به مقالات و پژوهشهایی خواهیم پرداخت که تأثیر عکاسی بر گونههای دیگر هنر را بررسی کردهاند، چه در دوران پیش از اختراع عکاسی بهواسطه استفاده از اتاق تاریک، چه در دهههای پس از آن در هنر پیشامدرن و مدرن، و چه در دوران معاصر.
◀️ مطالب ارسالی در بخش اصلی میتوانند با موضوع تأثیر عکاسی بر دیگر هنرها نوشته یا ترجمه شوند.
◀️ مطالب ارسالی در بخش آزاد میتوانند شامل یکی از موضوعات زیر باشند:
– نقد و بررسی عکس، مجموعهعکس، کتاب عکس و دیگر آثار عکسبنیان
– نقد نمایشگاههای عکس (حضوری یا آنلاین)
– نقد و بررسی جشنوارههای عکاسی در دوران کرونا
– مصاحبه با هنرمند
– مروری بر پایاننامههای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی
◀️ مطالب ارسالی میتوانند در قالب یکی از دستهبندیهای زیر باشند:
– مصاحبه
– مقاله
– جستار
– ترجمه
✅ لطفاً مطالب خود را تا تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۰ و در قالب فایل word به یکی از روشهای زیر برای ما ارسال کنید:
📱 تلگرام: ۰۹۳۵۹۶۳۰۲۴۴ (amin_shirpour)
📨 ایمیل: cheshmag.ut@gmail.com