فراخوان دوازدهمین شماره‌ی نشریه‌‌ی چشمک با موضوع «طبیعت بی‌جان؛ تصویر اندیشمند»

فراخوان شماره‌ی دوازدهم نشریه‌ی چشمک

 

مارک بلانچارد، پژوهشگر ادبیات تطبیقی و نظریه‌ی انتقادی، استدلال می‌کند که «طبیعت بی‌جان چالشی برای روایت است و در ستایش فضایل توصیف شکل می‌گیرد. همانند زمان، همان‌طور که توصیفات در یک رُمان ادبی اغلب باعث به تعویق افتادن روایت می‌شود، طبیعت بی‌جان نیز نشان‌دهنده‌ی تصاویری است که ما را تکان نمی‌دهند؛ این اشاره به کیفیت ایستا در بازنمایی چیزهای روزمره همیشه در اصطلاح طبیعت بی‌جان گنجانده شده است. با این حال، جالب است که سکون تصاویر طبیعت‌بی‌جان معمولاً بخشی از این تصاویر است، گاهی اوقات مرثیه، سوگواری یا امر والا نیز در دل این تصاویر وجود دارد. یک طبیعت بی‌جان، به هر حال، فقط بخشی از مرگ طبیعت است.»
طبیعت بی‌جان بدون شک نگاهی فسلفی به چیزها است. نگاهی که در برخی از تصاویر قرن هفدهم می‌توان امر والا و الهی را در آن دید. در تصاویر قرن نوزدهم می‌توان امر روزمره را در آن جستجو کرد و در تصاویر قرن بیستم ماده‌باوری شاید یکی از خصیصه‌های آن باشد؛ حجم زیادی از سکون که همانند استدلال بلانچارد در مضامین مختلفی نمایان می‌شود.

در این شماره‌ی چشمک به مقالات و پژوهش‌هایی خواهیم پرداخت که با محوریت «طبیعت‌بی‌جان» تولید شده‌اند. محوریت اصلی این فصلنامه طبیعت‌بی‌جان است اما لازم به ذکر است که برای پرداختن به این ژانر هنری، ما ناگزیر به بررسی اهمیت ماده، چگونگی وجود آن در هستی و به تبع آن چرایی بازنمایی آن هستیم؛ از این سو متونی از این دست نیز می‌توانند در ذیل این شماره‌ی چشمک بیایند.

◀️ مطالب ارسالی در بخش اصلی می‌توانند با موضوع «طبیعت بی‌جان» و بازنمایی تصویری آن در عکاسی، نقاشی و هنر معاصر تألیف یا ترجمه شوند.
◀️ مطالب ارسالی در بخش آزاد می‌توانند شامل یکی از موضوعات زیر باشند:
🔹 نقد و بررسی عکس، ‌مجموعه‌عکس، کتاب عکس و دیگر آثار عکس‌بنیان
🔸 نقد نمایشگاه‌های عکس (حضوری یا آنلاین)
🔸 مصاحبه با هنرمند
🔹 مروری بر پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی
🔹 مجموعه یا کتاب عکسی که با محوریت طبیعت بی‌جان تولید شده است.

◀️ مطالب ارسالی می‌توانند در قالب یکی از دسته‌بندی‌های زیر باشند:
🔹 مصاحبه
🔸 مقاله
🔹 جستار
🔸 ترجمه

✅ لطفاً مطالب خود را تا تاریخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ و در قالب فایل word به ایمیل و یا تلگرام نشریه ارسال کنید:
📨 ایمیل: cheshmag.ut@gmail.com
📱 تلگرام مدیر مسئول نشریه‌: ۰۹۱۰۶۵۸۷۶۷۳ (@ranaseveri)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *